سبک زندگی و آشپزی در مرسان

یاد بگیرین که کیفیت زندگیتون رو ارتقا بدین

سبک زندگی و آشپزی در مرسان

یاد بگیرین که کیفیت زندگیتون رو ارتقا بدین

من به شما آشپزی یاد میدم و کمکتون میکنم زندگیتون رو شادتر کنین

  • ۰
  • ۰

کوکوسبزی جزء یکی از کوکوهای پرطرفدار میان ما ایرانی هاست . اصالت آن به شهرهای شمالی کشور برمی گردد . کوکوسبزی در دیگر نقاط کشور قابل مصرف است . تفاوت آن در نوع سبزی های معطر وخوش بویی است. که باتوجه ، به سبزی های بومی آن منطقه ویا اینکه ذائقه افراد مورد استفاده قرار می گیرد . سبزی های مورد استفاده در کوکو سبزی شامل تره ، جعفری ، گشنیز، شوید، اسفناج ، مقدار کمی شنبلیله است . اما در بعضی از نقاط از سبزی های دیگری همچون نعنا، پونه، ریحان ، ترخون ، کرفس ، برگ چغندر ، کاهو ، ویاحتی باقلا به منظور پخت کوکوسبزی استفاده می کنند .

کوکو سبزی خانگی

امروزه تنوع بسیاری در پخت وشکل کوکوسبزی حاصل شده است . ازمیان آن ها می توان به اسنک کوکو سبزی ، رولت کوکوسبزی ، کوکو سبزی مجلسی ،کوکوسبزی توپی و... اشاره کرد .

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو

ارزش غذایی کوکوسبزی در هر 100گرم آن عبارت است از :

  • کربوهیدرات 9.6  گرم، قند 1.8گرم ، فیبر  3.2 گرم ، کلسترول 143.3میلی گرم ، چربی 6.7 گرم ، پروتئین 7.9 گرم ، آب117.5گرم
  • سبزی های به کار رفته در کوکوسبزی دارای تاثیرات مثبتی بر ، روی سلامتی خواهند بود . اکنون برخی از خواص آن هارا برای شما بازگو می کنیم .

گشنیز : سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است . باعث تقویت حافظه ، بر طرف کردن عفونت های بدن وهمچنین کاهش قند خون خواهد شد .

تره :  دارای مواد مغذی مثل ویتامین  k، منیزیم ، فیبر و آهن است . باعث کاهش التهاب شده وبه سلامت قلب کمک خواهد کرد .

شوید : به جوان سازی پوست ، درمان اسهال ، کاهش چربی وقند خون کمک خواهد کرد .

سیر : به کاهش فشار خون وتقویت سیستم ایمنی کمک خواهد کرد . هم چنین مانع از گرفتگی عروق خواهد شد .

جعفری : سرشار از آنتی اکسیدان است . ضد سرطان است  وبه سلامت استخوان ها کمک خواهد کرد .

ریحان : حاوی آنتی اکسیدان های قوی است . دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی  در برابر پاسخ گویی در برابرباکتری ها و میکروب هاست .

کوکوسبزی دارای دستور پخت ساده ای است . تقریبا زمان زیادی برای پخت وتهیه آن لازم نیست . اگر مایل به پخت یک کوکوسبزی خوشمزه وایرانی هستید. تا پایان این مطلب ما راهمراهی کنید .

کوکو سیزی خانگی

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی:

سبزی کوکو( تره ، جعفری ، شوید ، گشنیز ، اسفناج ، شنبلیله ): 1 کیلو

تخم مرغ : 5 عدد

پیاز: 1 عدد

سیر: 2 حبه

زرشک ( در صورت تمایل ): به مقدار لازم

گردو: 5 تا 6 عدد

نمک ، فلفل سیاه ، زرد چوبه: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

کره ( در صورت تمایل ): به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو سبزی خانگی و خوشمزه:

  1. ابتدا سبزی ها را تمیز شسته ، آ ب آ نها را گرفته و در اندازه های متوسط خرد کنید . ( دقت کنید که سبزی ها راخیلی ریز نکنید تا در مزه آن ها تغییر ایجاد نشود . ) . سبزی ها را در ظرف مورد نظر ، ریخته  زیر حرارت ملایم قراردهید تا کمی آ بشان گرفته شود .

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک سیب زمینی

  1. کره را به سبزی ها اضافه کرده وشروع به تفت دادن آنها کنید تا جایی که خامی آنها گرفته شود ، سپس سبزی ها را ، از روی حرارت برداشته ، اگر مایل بودید آنها رابه ظرف دیگری انتقال دهید .
  2. پیازهارا به صورت نگینی خرد کرده ویا در صورت تمایل رنده کنید . به همراه سیر های رنده شده به سبزی ها اضافه کنید . تخم هارا یکی یکی شکسته وپشت سرهم درون مواد بریزید وهم بزنید . گردوهارا خرد کرده به همراه زرشک هایی که از قبل تمیز شسته واز صافی رد شده به دیگر مواد کوکوسبزی اضافه کرده ، کمی بعد فلفل سیاه ف ، زرد چوبه ونمک را به مواد اضافه کنید وشروع به هم زدن مواد کنید تا جایی که مواد کوکوسبزی کاملا به خورد یکدیگر ، روند .
  3. به مقدار لازم روغن مایع مخصوص سرخ کردنی را در ظرف مورد نظر ریخته ، زیر حرارت ملایم قرار دهید تا هنگامی که روغن کاملا داغ شود . بعداز داغ شدن روغن مواد کوکوسبزی رابه آن اضافه کنید . باقاشق شروع به صاف  ویکنواخت کردن مواد کنید به این صورت که تمام مواد ، دارای ضخامت و قطر یکسان  تمام سطوح باشد .
  4. بعداز گذشت چند ، دقیقه هنگامی که اطمینان یافتید که یک طرف کوکوسبزی شما کاملا سرخ شده ، با قاشق ویا چاقو آشپزخانه اقدام به برش دادن کوکوسبزی در اضلاع وشکل های مساوی کنید . با احتیاط ودقت کامل کوکوسبزی هارابرگردانید . تا طرف دیگر آن در ، روغن سرخ شود .
  5. بعداز مدتی که از سرخ شدن طرف دیگر ، کوکوسبزی ها مطمئن شدید . آن هارا ، از روی حرارت برداشته ودر ظرفی باسلیقه ی خود به همراه کمی زرشک ، گردو ، یاسبزیجات تازه تزئین کرده وبه همراه عزیزان خود میل کنید . نوش جان

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب تابه‌ای

نکات و ترفندهایی که در پخت کوکو سبزی باید رعایت شود:

  • سعی کنید از سبزی های تازه به منظور پخت کوکوسبزی استفاده کنید.
  • سبزی که برای تهیه کوکوسبزی مورد استفاده قرار می گیرد .باید کاملا آب آن گرفته شده باشد . اگر مجبورید که ازسبزی های فریز شده استفاده کنید حتما قبل از مصرف یخ آن باز شود . آب اضافی آنرا جدا کنید . می توانید برای این کار سبزی هاراداخل یک پارچه نخی تمیز ریخته ، آنها را فشار دهید تا جایی که آب اضافی آن کاملا گرفته شود .
  • مقدار تره نسبت به دیگر سبزی ها بیشتراست . چرا که به خوشمزه تر شدن کوکوسبزی کمک خواهد کرد.
  • مقدار گشنیز و شنبلیله نسبت به دیگر سبزی ها کم تر است . چرا که زیادی آن ها باعث تلخ شدن مزه کوکوسبزی خواهد شد .
  • سبزی های کوکوسبزی نیاید خیلی ریز خرد نشوند .

کوکو سبزی خانگی و خوشمزه​​​​​​​

  • ظرف یا ماهی تابه ای که منظور سرخ کردن کوکوسبزی مورد استفاده قرار می گیرد . باید متناسب با حجم ومقدار مواد کوکوسبزی باشد .
  • برای سرخ کردن کوکوسبزی بهتر است از ظروف تفلون ویا نچسب استفاده کنید .
  • ممکن است که کوکوسبزی شما در بعضی مواقع مزه خامی دهد و کاملا مغز پخت نشود . برای پیشگیری ازاین اتفاق یک پیشنهاد عالی این است که سبزی هارا ، از قبل درون روغن ویا کره تفت دهید تا خامی آن ها کاملا گرفته شود . استفاده از کره طعم منحصر به فردی به کوکوسبزی شما خواهد داد .
  • در صورت تمایل می توانید زرشک ویا گردورابه مواد کوکوسبزی اضافه کنید .اندازه ای که گردوها روخرد می کنید خیلی ریز نباشد .
  • روغنی که به منظور سرخ کردن کوکوسبزی مورد استفاده قرار می گیرد . حتما روغن مایع مخصوص سرخ کردنی باشد .
  • دقت داشته باشید که بعداز داغ شدن کامل روغن مواد کوکوسبزی رابه آن اضافه کنید .
  • در صورت تمایل می توانید از روغن حیوانی به منظور سرخ کردن کوکوسبزی استفاده کنید . اما مصرف آن به افرادی که دارای کلسترول وچربی خون هستند توصیه نخواهد شد .
  • اگر تمایل دارید که کوکوسبزی شما خیلی یکدست ویکنواخت باشد می توانید به مواد پخت آن مقداری بیکینگ پودر اضافه کنید .
  • هنگام اضافه کردن تخم مرغ ها به مواد کوکوسبزی آن هارا یکی یکی به مواد اضافه کنید وهم بزنید تا از شل شدن مواد کوکوسبزی جلوگیری کنید .
  • اگر مواد کوکوسبزی شما شل شد . مقدار کمی آرد سفید ویا آرد نخود چی به مواد اضافه کنید تا شل شدگی آن بر طرف شود .

​​​​​​​​​​​​​​بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین آلبالو

  • کوکوسبزی را می توانید هنگامی که طرف زیرین آن سرخ شد. اقدام به برش دادن روی بالایی آن کرده وطرف بالایی راسرخ کنید. یااینکه هنگامی که اطمینان یافتید طرف زیرین کوکوسبزی شما سرخ شده ، زیر حرارت را خاموش کرده با استفاده از یک  بشقاب یا سینی اقدام به بر گرداندن طرف دیگر آن کنید . طرف خام کوکوسبزی را زیر حرارت ملایم قراردهید تا سرخ شود . هنگام سرو اقدام به برش دادن کوکوسبزی کنید . کوکوسبزی باید زیر حرارت ملایم سرخ شود .
  • کوکوسبزی در وعده شام و ناهار وهم چنین به عنوان پیش غذا ویا میان وعده قابل مصرف است . در ماه مبارک رمضان به عنوان سحری ویا افطاریک گزینه مناسب است . 
  • ۹۹/۰۵/۱۳
  • mrsi mrsan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی